OVER HET PROGRAMMA

MILJOENEN BEREIKEN MET DE BOODSCHAP
“ZE ZEIDEN, ZE LOGEN”


De effectiviteit van “De Feiten over Drugs” boekjes leidde tot de productie van een reeks spotjes, “Ze Zeiden, Ze Logen.” Dit zijn 16 eigentijdse spotjes met pakkende beelden over de destructieve effecten van de meest populaire drugs. Speciaal geproduceerd voor jongeren in een taal die hun aanspreekt.

Deze boodschappen kunnen mensen die voor het eerst drugs gebruiken effectief ontmoedigen en vormen een essentieel onderdeel van het programma “De Feiten over Drugs”.

De spotjes zijn bedoeld om een groter bewustzijn teweeg te brengen van de effecten van drugs en om het druggebruik terug te dringen. De eerste drie advertenties pakken een veel voorkomende misvatting aan die leidt tot het experimenteren met drugs: het geloof dat het nemen van drugs cool is en je populair maakt, dat één keer high worden niet tot verslaving zal leiden en dat één keer gebruiken geen kwaad kan.

De 16 “Ze zeiden, ze logen” spotjes ontmaskeren de meest voorkomende verzinsels over drugs, zijn online verkrijgbaar en zijn over de hele wereld naar miljoenen kijkers uitgezonden.

De andere spotjes pakken veel gebruikte drugs aan: marihuana, alcohol, XTC, cocaïne, crack cocaïne, crystal meth, inhaleringsmiddelen, heroïne, LSD en pijnstillers op recept. De spotjes zijn zo ontworpen dat ze realistische situaties en feiten presenteren op een manier die zodanig naar jongeren communiceert, dat die er naar willen luisteren. Elk spotje komt overeen met een van ‘De Feiten over Drugs’ boekjes.

Meer dan 500 televisie zenders in zo‘n 100 landen hebben deze “De Feiten over Drugs” spotjes uitgezonden. Communicatie-experts geven de “Ze zeiden, ze logen” spotjes hoge waarderingscijfers, omdat ze zich van de massamedia onderscheiden en hun doelgroep effectief bereiken. De spotjes hebben Telly, Addy en andere awards gewonnen.

De spotjes hebben lovende beoordelingen ontvangen van mensen die verantwoordelijk zijn voor drugsvoorlichting:

“De spotjes gaven de studenten een onmiddellijke herkenning, omdat ze mensen binnen hun eigen leeftijdsgroep gebruiken met wie ze zich konden identificeren.” – Onderwijzer, Canada

“Ik gebruik de spotjes altijd om hun aandacht te krijgen ... De video’s lijken de discussies op gang te brengen en daarna delen studenten vrijwillig hun ervaringen uit hun eigen leven en hun familie. De impact is enorm.” – Instructeur, Utah

Overheidsinstellingen, ordehandhavinginstanties, scholen, maatschappelijke groeperingen en andere programma’s voor drugspreventie maken gebruik van “De Feiten over Drugs” spotjes.
11
DRUGS
16
SPOTJES

Sinds hun introductie in 2008 zijn “De Feiten over Drugs” spotjes door tientallen miljoenen bekeken.

Deze spotjes vormen een ingang voor drugsvoorlichting presentaties en zijn één van de onderdelen van de Feiten over Drugs lesplan. Ze worden op grote schaal gebruikt door overheidsinstanties, ordehandhavinginstanties, scholen, maatschappelijke organisaties en andere drugspreventie programma’s.

In Honduras, waar de “Nationale Raad tegen de Drugshandel” nauw samenwerkt met de Foundation for a Drug-Free World, worden de spotjes gebruikt in presentaties aan hoge militaire officieren en cadetten aan de militaire academie.

Politieagenten van de Texas Crime Prevention Association maken gebruik van de spotjes en “De Feiten over Drugs” boekjes in hun drugsvoorlichtings presentaties.

In Panama werd een drugsvoorlichtings campagne gelanceerd door de spotjes regelmatig uit te zenden op de nationale televisie en bereikten zo 2 miljoen kijkers.

In Taiwan werden de spotjes ook op nationale televisie uitgezonden naar 5 miljoen kijkers en ze worden gebruikt als onderdeel van het lesplan over drugsvoorlichting in 500 scholen.

Over de hele wereld dragen deze krachtige spotjes eraan bij dat jongeren niet voor de verleiding van drugs bezwijken.


KLIK OP EEN SPOTJE OM DE VIDEO TE ZIEN
De “Feiten over Drugs spotjes”, “Ze zeiden, ze logen”, werden door 500 TV zenders in meer dan 100 landen uitgezonden. Elke spotje behandelt een bepaalde drug of substantie, en toont op visuele wijze de schadelijke effecten met realistische verhalen.